Nepal, een andere wereld. - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Ivanka Graaf - WaarBenJij.nu Nepal, een andere wereld. - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Ivanka Graaf - WaarBenJij.nu

Nepal, een andere wereld.

Door: Ivanka de Graaf

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

01 November 2012 | Nepal, Pātan

Deze ‘andere wereld’ is nu al een maand mijn woon- leef en werkomgeving en ik moet zeggen de verschillen met Nederland zijn enorm. Buiten het feit dat de natuur en het klimaat (hallo 25 graden) anders zijn, zie ik de verschillen overal om me heen. Een voorbeeld daarvan is de (nogal) hardhandige aanpak die ze in Nepal hanteren. Afgelopen donderdag (18-10) werd ik ‘lastiggevallen’ door een kind op straat. Een voorbijgaande volwassene pakte deze jongen vrijwel meteen bij de arm om hem daarna een paar flinke klappen in het gezicht te verkopen. Dit was voor iedereen (inclusief de jongen) de normaalste zaak van de wereld. Ook de grote hoeveelheid zwerfhonden hebben het zwaar te verduren, van jongs af aan worden de kinderen hier geleerd om honden respectloos te behandelen. Zo zag ik afgelopen vrijdag (19-10) een moeder haar kleuter stimuleren om een (slapende) pup te gaan schoppen, de omstanders lachten hartelijk om dit (voor mij) afschuwelijke tafereel.

Het weekend van zaterdag (20-10) en zondag (21-10) hebben Lyanne en ik gebruikt om te ontspannen in Thamel. We hebben heerlijk in de zon gelegen bij de Garden of Dreams en hebben ons tegoed gedaan aan een stel fruity- cocktails bij GAIA.

De afgelopen week zat vol met diepte- en enkele hoogtepunten. De start, op maandagochtend (22-10) begon al erg goed met een huge-arse-horror-spin. Deze spin kon zijn lichaamskleur aanpassen op zijn achtergrond! Erg moeilijk om zo’n snel beest dan bij te houden, gelukkig hebben we hem (uiteindelijk) met Axe-deo kunnen ‘verdoven’ om hem daarna, op een diervriendelijke manier, over de muur uit te smeren. Na dit (voor ons) spannende avontuur zijn we hard aan de slag gegaan om de puntjes op de ‘i’ te zetten van onze startnotitie. Met goed resultaat, om 17:00uur hebben we de startnotitie naar onze docent begeleider van de HAN gemaild!

Dinsdag (23-10) stond in het teken van de onderzoeksopzet. Een onderzoeksopzet beschrijft vooraf de uit te voeren stappen in een wetenschappelijk onderzoek (elke stap, elk alternatief moet worden onderzocht en beschreven). Dit document word gezien als een ‘go’ of ‘no go’ moment voor ons onderzoek en is daarom erg belangrijk! Na een intensieve ‘werkdag’ was het rond 18:30uur hoog tijd om een hapje te gaan eten bij Dsquare. Tot onze grote verbazing stonden we zo’n 10 minuten later voor een gesloten deur! Wat bleek nou, door het Dashain festival waren alle restaurantjes (lees: ALLE) voor de komende 3 - 5 dagen gesloten. Lang leven de communicatie, want Lyanne en ik hadden tot wel 3x toe (eerder in de week) gevraagd of er veranderingen in openingstijden zouden zijn bij Dsquare waarop het personeel ons zei, en ik quote: ‘we are never closed’. Bij gebrek aan beter heeft mijn ontbijt, lunch en avondeten hierna dus een paar dagen uit crackers bestaan (-20 kilo?).

Tot nu toe heb ik (wonder boven wonder) nog geen last gehad van heimwee. Maar afgelopen woensdag (24-10) besefte ik me toch wel even dat ik op maar liefst 7000km afstand zit van de mensen om wie ik geef. Ik werd wakker met een sms-bericht van mijn vriendin Lisanne met het nieuws dat haar vader (de avond daarvoor) onverwachts overleden was na een hartaanval. Dat zo weinig woorden zoveel impact kunnen hebben. Het duurde even voordat ik het bericht überhaupt kon geloven maar het beseffen doe ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Die woensdagmiddag en avond is er niet veel uit mijn handen gekomen.

Ook afgelopen donderdag (25-10) en vrijdag (26-10) waren Lyanne en ik aan ons appartement gekluisterd om elk (wakker) moment met ons projectopzet bezig te zijn. Het resultaat van de eerste paar dagen hard werken was motiverend, de eerste fase van de inhaalslag is gezet!
Uitslapen zat er door de vroege geluiden van de tempel (voor ons huis) niet in. Door het Dashain festival beginnen de klokken om 05:00uur in de ochtend al te luiden! Een goed moment om de zonsopgang vanaf ons dak te gaan bekijken! Afgelopen zaterdag (27-10) stonden Lyanne en ik rond 05:45uur (in onze pyjama) op het dak de zon op te wachten. Eindelijk was daar met het ochtendlicht ook onze eerste blik op de Himalaya. Prachtig, maar helaas (op dat moment) niet zo fotogeniek door de grote hoeveelheid smog boven Kathmandu. De rest van de dag hebben we gevuld met een flinke dosis shoppen (kijken kijken niet kopen) en lekker eten in Thamel (+10kg?).

Per afgelopen zondag (28-10) is het tijdsverschil tussen Nederland en Nepal veranderd. In Nepal is het nu ca. 4 uur en 45 minuten later dan bij jullie. Helaas geen extra uurtje voor ons maar ook Nepal gaat vanaf November de wintertijd in. Voor alsnog merk ik het alleen in de avonduren, een vest is dan geen overbodige luxe. Maar zo lang ik overdag in korte broek, top en slippers over straat kan klaag ik absoluut niet!

In gedachten was ik afgelopen maandag (29-10) in Zeewolde, bij de uitvaart van Eric Leijenaar (Lisanne haar vader). Om toch mijn laatste eer te bewijzen heb ik van 17:00-17:30uur (12:15-12:45 Nederlandse tijd) een kaars gebrand bij één van de mooiste tempels op het Patan Durbar Square. Een triest maar ook mooi moment omdat ik me iets dichter bij Lisanne voelde.

Afgelopen dinsdag (30-10) was ik dol- enthousiast toen ik tijdens de busrit naar de organisatie de Himalaya in zijn volle glorie boven de heuvels uit zag komen (ik viel serieus bijna uit de bus). Eenmaal bij de organisatie hebben Lyanne en ik een tijd op het dak gezeten om dit bijzondere uitzicht in ons op te nemen. Erg jammer dat ik juist op zo’n moment me camera niet bij me had, maar gelukkig heb ik nog wat kiekjes met me mobiel kunnen maken.

Woensdag (31-10) was de laatste dag van Dashain 2069. Na 15 dagen festival komt Nepal weer tot ‘rust’. Buiten wat lawaai en enkele bloeddruppels hier en daar is het festival zonder al te veel bombarie aan ons voorbij gegaan. Dashain heeft ons de (nodige) tijd gegeven om een bijzonder grote inhaalslag te maken in ons afstudeeronderzoek. Donderdag (01-11) hebben we nog de nodige informatie ingewonnen bij de organisatie (waar iedereen overigens altijd wat anders zegt) om morgen (vrijdag 02-11) de laatste puntjes op de ‘i’ te zetten en de onderzoeksopzet ter beoordeling op te sturen. Fingers crossed! Hopelijk laat de ‘GO’ vanuit Nederland niet al te lang op zich wachten, maar tot die tijd houden we hier heerlijk vakantie!

Lieve mensen dit keer een wat korter verhaal, ik beloof dit snel goed te maken. Tot het volgende blog-bericht!

Namasté Ivanka.

  • 01 November 2012 - 23:51

    Corrie En Co:

    we hopen hier van harte dat het een GO wordt voor jullie. Nog 3 weken en dan komen we naar Nepal, zien er naar uit om jullie te ontmoeten. Jullie hebben mijn (Corrie) familie al ontmoet. groetjes uit een koud en winderig Enkhuizen.
    p s morgen komt de zoon van Bimal 2 nachtjes bij ons logeren!!!!!

  • 02 November 2012 - 00:05

    Zoë:

    Hee lieve meid,

    Wat een mooi verhaal! Heftig van dat bericht over de vader van Lisanne, kreeg gelijk kippenvel. Sterkte, vooral ook voor je vriendin!
    Goed om te horen dat jullie zo'n grote inhaalslag hebben gemaakt! Goed bezig, ik zal voor je duimen op een GO! Wij zijn ook aan het afwachten, op dat spannende moment.
    Morgen gaan we voor het eerst observeren, dus dat is ook wel heel leuk.
    Nog een hele fijne tijd daar en we spreken elkaar snel weer!

    Liefs

  • 02 November 2012 - 00:08

    Arjan:

    Schat!!:)

    Weer een heerlijk blog om te lezen. Die 25 graden mis ik erg we hebben het te doen met een magere 9 graden overdag:(. Dat van die honden echt niet normaal dacht dat hindoeïsme en boeddhisme toch meer respect had voor het leven.
    De bergen zien er heel mooi uit lijkt me echt indrukwekkend om in het echt te zien!!! Hoop dat dat snel het geval mag zijn:D

    Maargoed zo te lezen hebben jullie maar een drukke weken achter de rug hoop dat jullie snel wat horen van school en een go-go krijgen duim voor jullie!!!!
    Nu even tijd voor jullie zelf en lekker vakantie vieren!! even bijkomen voor de 2e ronde!!

    p.s nog 51 dagen:D

    Namasté Arjan:)






  • 02 November 2012 - 07:25

    Berdien:

    Hey meid,

    Wat een week heb jij gehad zeg...! Wat heb je het toch weer mooi opgeschreven.
    Toch wel gek, je weet wel dat er cultuur verschillen zijn maar dat ze zo anders met elkaar en dieren omgaan als hier in Nederland is dan toch schrikken.
    Fijn dat jullie weer wat verder zijn gekomen met jullie project.

    Succes met alles,

    Lfs Berdien

  • 02 November 2012 - 09:11

    Mirjam:

    Ha die wereldreiziger!

    Ik heb weer aandachtig je blog gelezen meid.... ook dit keer weer ongelooflijke verhalen! Leuk dat je dit zo met ons deelt, naast de whats-app berichtjes ;-))) !

    Wat een andere cultuur en andere gebruiken daarzo .... moeilijk voor te stellen als je je verhaal leest, laat staan dat je het met eigen ogen ziet gebeuren... ongelooflijk!

    Ik griezel nog van 't verhaal van die spin :((((( .... volgens mij zou de hele omgeving dan ff weten dat ik bestond ;-) .... FLINK GILLEN DUS!!! Maar jullie hebben je kranig gedragen ... waar AXE nog niet meer goed voor is ;-) ! Helaas Arjan ;-) .... voortaan krijgt je meisje de griezels bij dit luchtje ;-) !

    Ik moet zeggen dat ik best wel 'n beetje .... 'n beetje heeeeeeeel erg veel jaloers ben op 't warme weer bij jullie! Ik wil ook slippers :( ....

    Wat 'n schokkend bericht over de vader van je vriendin..... zo ver weg van de mensen van wie je houdt.... dat lijkt mij inderdaad onwijs moeilijk! Wat een prachtig gebaar het kaarsje.... Lief van je meid! Hopelijk kun je het een beetje een plek geven, sterkte ook voor jou.

    Wat goed van jullie dat jullie grote sprongen maken met het project! Ik zal ook duimen voor jullie GO, maar ik twijfel niet aan jullie kundigheid ;-) ... dat gaat gewoon goed komen :D !

    Mmmmmm... de Himalaya..... die zou ik ook wel eens willen zien.... prachtig lijkt het me!
    Weet je, aankomende maandag gaan we ook wat indrukken opdoen van Nepal.... jaja..... we komen ff langs ;-) ... was 't maar zo :( .... nee, op TV in Waar is de Mol, gaan ze naar Nepal en ook naar de Himalaya..... Ben benieuwd! Wij gaan natuurlijk kijken!!! Misschien voelen we dan of je ff iets dichterbij bent ;-) !

    Meid, hou je taai..... genietse..... werkse.... en we denken aan je, ook al ben je zooooooo ver weg ;-) !

    Liefs van ons!


  • 02 November 2012 - 11:39

    Leny Van Den Berg:

    Hai meis,
    Ik wil even laten weten dat er ook nog wel een nieuwe carriere op je wacht mocht het met de opleiding niet helemaal vlot lopen en dat is schrijfster!!
    Wat kun jij mooie verhalen schrijven over jouw belevenissen. We genieten er hier erg van.
    Hopelijk laat je als je weer deze kant op komt de spinnen wel daar!
    We wensen jou vele fijne dagen straks met mam en pap.

    Liefs van de bergjes.

  • 02 November 2012 - 11:57

    Lisanne:

    Dankje schatje:).. Je hebt t mooi geschreven:)

  • 03 November 2012 - 09:56

    Martin:

    Net als Lyanne weer een goed verhaal. We kijken uit naar de volgende verslagen. Veel plezier met je ouders daar. En genieten, hè?

  • 05 November 2012 - 12:58

    Mariska:

    lieve zus,
    een heftige week, dat was het wel. maar voor nu even genieten, met lyanne, mamma en pappa.
    ik mis je, maar we zien elkaar snel!
    dikke kus, maris

  • 09 November 2012 - 11:28

    C. Nijenhuis:

    Hai Lieverd,
    Dit zijn echt heftige tijden voor je, ben in gedachten bij je..Ik hoop dat de opzet goedgekeurd wordt, het blijft natuurlijk spannend. Geniet nu maar fijn met je ouders samen!! Die spinnen mag je echt wel daar laten, hebben we hier niet nodig voor het biologisch evenwicht...brrr..maar die bergen..oh wat schitterend toch, ik zou zo naast je willen zitten! Knuf, Ineke

Verslag uit: Nepal, Pātan

Nepal

-

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2013

Incredible India

18 Januari 2013

Spetterende Vakantie 2/2.

07 Januari 2013

Spetterende Vakantie 1/2.

22 December 2012

Het duurt even, maar dan heb je ook wat!

22 November 2012

Bidah! Haptah dui.
Ivanka

Actief sinds 25 Sept. 2012
Verslag gelezen: 733
Totaal aantal bezoekers 25750

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 23 Januari 2013

Nepal

Landen bezocht: